Met de speed pedelec naar het werk, dankzij de deelauto | Haarlem Ons Buurtschap
892
post-template-default,single,single-post,postid-892,single-format-standard,bridge-core-2.1.9,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-20.6,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_advanced_footer_responsive_1000,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive

Met de speed pedelec naar het werk, dankzij de deelauto

Autodeler Peter Zuiddam heeft bij wijze van proef ruim een half jaar geforenst in de pilot van ons autodeel-initiatief naar de Riekerpolder in Amsterdam. Tussentijds overwoog hij om toch weer zelf een auto te kopen. De uiteindelijke uitkomst: een speed pedelec.

Hoe lang doe je al aan autodelen?
Bij mijn vorige baan had ik een lease-auto tot mijn beschikking, maar die stond naar mijn mening toch best vaak stil, buiten het zakelijke verkeer om. Toen ik 2 jaar geleden van baan wisselde besloot ik om het even zonder auto te doen en er één te huren zodra ik die nodig zou hebben. Ik kwam achter het bestaan van Snappcar, wat me in beginsel zeer aansprak omdat je een auto in de buurt kon huren.

Een van de adressen waar ik een auto huurde, stapte over naar het pilotproject van de bewoners en iZoof, en deed vervolgens de eigen auto weg. Zo kwam ook ik in contact met het initiatief, en besloot ik in te stappen. Het autodelen werkte voor mij veel beter dan Snappcar, want alles ging via de app, er was meteen duidelijkheid over beschikbaarheid van auto’s, die nieuw en elektrisch zijn.

Hoe ging je naar je werk?
Ik ging met het openbaar vervoer, maar toen mijn kantoor verhuisde naar de Riekerpolder in Amsterdam, werd de OV-verbinding een stuk slechter. Het duurde lang en met drie keer overstappen in de volle drukte vond ik het geen prettige reis. Vervolgens raakte ik in gesprek met het deelinitiatief van de bewoners in mijn buurt en we besloten tot een proef waarin ik vier dagen per week met de deelauto – Hyundia Ionic- naar mijn werk ging.

Is autodelen geschikt voor woon-werkverkeer?
Ja, binnen bepaalde randvoorwaarden. Zo hebben we voor de proef vooraf vaste afspraken gemaakt over het tarief en de beschikbaarheid van de auto. Ook kon ik de auto steeds hele dagen vooruit reserveren, en werd de auto in een afzonderlijke poolgroep geplaatst met daarbij een aantal autodelers die de auto met name in het weekend wilden gebruiken. De afzonderlijke app-groep faciliteerde afstemming van de gebruikers onderling. Daarnaast was het plan om de auto op mijn werk te laten delen met collega’s, maar dat bleek administratief gezien nog te ingewikkeld.

Hoe beviel het?
Heel goed, de Hyundai Ioniq vind ik een fijne auto. Ik kon de auto laden op mijn werk, en de onderlinge afspraken met andere autodelers in de poolgroep werkten goed. Ik heb op maandagochtend nooit met een lege accu gestaan. Als AutoMaatje zorgde ik zelf voor de schoonmaak van de auto en bracht ik de auto bij de dealer langs voor een servicebeurt.

Toch overwoog je weer een eigen auto te kopen.
Ja, ik wist dat de tarieven in de zomer zouden stijgen en ging het verschil afwegen met een tweedehands fossiele auto. Ik heb het heel serieus overwogen. Maar een fossiele auto voelde toch als een stap terug. Net zoals ik afgelopen zomer heb gevlogen; ook dat voelt niet meer zo goed. Ik las in de community nieuwsbrief over autodeler Marc die een i-Pace speed pedelec heeft gehuurd, en dacht: dat wil ik volgend jaar ook!

En nu sjees je door de wijk op een speed pedelec
Ja, wat me ging tegenstaan aan het autorijden, was dat ik nauwelijks buiten kwam, en op mijn werk ook al de hele dag binnen zit. Met deze fiets ben ik in beweging en kom ik fris aan. Ik hoef me niet in het zweet te werken, maar toch merk ik dat ik een betere conditie heb gekregen. Bovendien gaat het heel vlot: tussen Haarlem en Amsterdam haal ik een snelheid van 40 tot 45 km /uur, met weinig verkeer. Onlangs vertrok ik tijdens de spits tegelijk met een autorijder uit Haarlem, en ik kwam een kwartier eerder aan!

Het fietsen bevalt me erg goed, maar ik moet erbij zeggen: zonder het autodeel-initiatief had ik dit niet zo kunnen oplossen. Het is belangrijk om de deelauto achter de hand te hebben voor zowel zakelijke als privé-ritten. Zo blijft er ruimte over in de straat, verminder ik mijn uitstoot drastisch en ben ik veel minder geld kwijt aan mijn dagelijkse vervoer!

De fietssnelweg gaat in een rechte lijn van Haarlem-Centrum naar Amsterdam Centraal (19 km).