Innovaties: waar zijn we mee bezig? | Haarlem Ons Buurtschap
1545
post-template-default,single,single-post,postid-1545,single-format-standard,bridge-core-2.1.9,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,transparent_content,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-20.6,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_advanced_footer_responsive_1000,wpb-js-composer js-comp-ver-6.1,vc_responsive

Innovaties: waar zijn we mee bezig?

Wat is er eigenlijk nieuw of onderscheidend aan het autodeelconcept van ons bewonersinitiatief? Elektrisch rijden bestaat immers al langer? En een auto delen is toch ook niet nieuw?

Wat ons deelconcept relevant maakt, is dat we elektrisch autodelen inzetten als een middel om impact te maken op de leefbaarheid in onze stad. En dat middel is uiteindelijk georganiseerd in een coöperatief autodeelbedrijf. Winst maken voor een anonieme aandeelhouder, -zoals bij commerciële aanbieders-, is niet het doel. Maar wél om met de opbrengsten de buurten te verbeteren wat betreft (parkeer)ruimte, luchtkwaliteit, én op sociaal vlak. Daarvoor hebben we dan ook de schaal van de stad nodig en een diepe participatie van bewoners,.

En wat is er nodig om dit te organiseren? Hoe zorgen we, dat we het als bewoners “zelf doen, maar ook sámen doen”? Hoe kunnen we in de toekomst de operatie op schaal van de stad draaiende, economisch gezond en toch betaalbaar houden? En welke rol heeft app-technologie in dit alles?

Gebruiken = Bijdragen

In de pilot hebben we ervaren dat AutoMaatjes een belangrijke rol spelen in ons deelconcept, Dit zijn buurtbewoners/deelnemers die de deelauto´s schoonmaken en ons via de chat op weg helpen, terwijl wij allemaal in de auto´s rijden en ze vies maken. Maar vooruitkijkend naar de grotere schaal die uiteindelijk nodig is om echt impact op de leefomgeving te maken, willen we zorgen dat deze relevante taken nog beter geborgd zijn. Tegelijkertijd biedt een business case voor duurzaam autodelen niet de ruimte om er een leger van controleurs en autopoetsers voor in te huren. Dit is de reden waarom je bij een commerciële autodeelaanbieder wel eens tot aan je enkels in de mcDonalds-verpakkingen achter het stuur zit: een altijd schone deelauto garanderen is te kostbaar, en bij anoniem gebruik zijn mensen geneigd minder netjes met de deelauto om te gaan. Immers, een even onbekende ´ander´ ruimt mijn rommel wel weer op.

De komende periode gaan we in het pilotproject testen met de uitbreiding van de participatie van gebruikers. We zullen het concept wederkeriger moeten maken zodat elke gebruiker van de deelauto´s af en toe, en bij toerbeurt, zorgdraagt voor het schoonmaakwerk aan onze auto´s.
Jouw bijdragen voegen waarde toe aan het initiatief; in ruil daarvoor krijg je dan ook een korting op het gebruik van de deelauto´s. Zo kun je jouw gebruikskosten beheersbaar houden. En de werkwijze brengt ook voor buurtgenoten met een krappere beurs het gebruik van deelvervoer binnen bereik.

Op jouw beurt zorgen voor het middel dat je gebruikt, wordt in dit model onderdeel van de gebruiksregels: Gebruikmaken van betekent bij ons ook Bijdragen aan het initiatief. De rol van AutoMaatje blijft gewoon bestaan, maar krijgt een meer coördinerend karakter.

We doen het zelf, We doen het samen

Met deze ideeën bouwen we verder aan een nieuw soort businessmodel: een model waarin gebruikers niet alleen maar een consument zijn, maar zelf onderdeel zijn van de mobiliteitsdienst in hun buurt. En met de intentie om een coöperatief bedrijf op te richten, hoort daar uiteindelijk ook eigenaarschap en medezeggenschap bij.

De bewonerswerkgroep Sociale Innovatie bedenkt momenteel samen met iZoof hoe we de participatie m.b.v. app-technologie zó kunnen organiseren dat het idee verder schaalbaar wordt. Met methoden uit design thinking werken we de ideeën voor participatie uit in een vorm van gamification waarvoor een eerdere werkgroep van bewoners al wat grondwerk deed. In de loop van het eerste halfjaar kunnen we een live test verwachten met een prototype van het idee. Dat zal op dat moment nog houtje-touwtje gebeuren, want we willen de ideeën eerst uitproberen voor we een bedrijf aan echte ontwikkeling laten beginnen.
Langs deze weg bereiden we de feitelijke ontwikkeling van app-technologie voor die uiteindelijk in de deelsoftware terecht komt. Als deelnemer aan het pilotproject heb ook jij dus een belangrijke rol in de ontwikkeling van het concept.

Inmiddels wordt duidelijk dat we waarschijnlijk een ander softwareplatform moeten gebruiken om de functionaliteit die voor ons deelconcept nodig is, uiteindelijk goed te kunnen integreren in de autodeel-app. Daarmee kunnen we ook de stabiliteit en werking van de deel-app flink verbeteren. Want daar storen verschillende gebruikers zich bij tijd en wijlen aan.

Zodra deze ontwikkelingen actueel worden in jouw gebruik van het deelvervoer en je deelname aan de pilot, hoor je dat via de communicatie van iZoof Car Sharing.